Forrás: SG.hu

Konrad Becker médiaelméleti szakember szerint alapvetően hibás a Google
keresési algorítmusa, mivel egyszerű embereket léptet a szakértők
helyére.

Konrad Becker többek között az Új Kulturális
Technológiák Intézet/t0 igazgatója, a Public Netbase és a World-Information.Org
kigondolója. A médiaelméleti szakember, intézetigazgató, zenész az
óriáscégek fáradhatatlan bírálója. Már 2008-ban megszervezte a Deep Search
Konferenciát, amelynek középpontjában az internetes keresők
társadalom-befolyásoló, -irányító szerepe állt.

"A társaság által jelenleg alkalmazott úgynevezett Page Rank-elvű találatmegjelenítés nagyon problémás, továbbá jelentős mértékben
hozzájárul az online világ  elszegényedéséhez. Ez egy olyan jelenség, ami
csak felerősíti az úgynevezett folkonómiát. Ez a fogalom arra utal,
hogy egyre gyakrabban lépnek az interneten egyszerű emberek a szakértők
és az általuk definiált, hierarchikus kategorizálás helyére. A komoly adatmennyiség miatt ez az amatőr tudományos szervezet mégis komoly
szerepet tud játszani a világháló életében" - jelentette ki Konrad Becker.

"Az online keresések közül sok professzionális szinten zajlik. Számos
vizsgálat kiderítette, hogy egy tudományos anyag megírása sokaknál
Google-kereséssel indul. Azonban ezekből az adatokból nagyon gyorsan
lehet következtetni az egyes személyekre is. A Google csupán annak a
vágynak, létszükségszerűségnek, de politikai és gazdasági
szükségszerűségnek is a tünete, amely arra irányul, hogy rendezni tudjuk
az adatainkat." Az online aktivista szerint a helyzet kettős: a
felhasználók egyrészt jobb és személyre szabott keresési találatokat
akarnak, ugyanakkor ezek a keresési eredmények ezzel párhuzamosan egyre
kevésbé ellenőrizhetőek. Ennek oka, hogy az emberek a találatokat
gyakran úgy szemlélik, hogy azok csak nekik szólnak, pedig ez koránt sem
mondható el minden esetben.

"A Google és más keresők továbbra is azt a mítoszt akarják erősíteni,
hogy az internetes kutatás egy szigorúan algoritmikus gépi logikára
épülő valami, ami mentes minden befolyásolási lehetőségtől. Időközben
viszont tudjuk, hogy mindenki igyekszik belenyúlni a keresési
találatokba, komplett csoportok dolgoznak ezeken az ügyeken. Egyes
eredmények hirtelen felbukkannak, majd egy idő múlva már teljesen
eltűnnek. Richard Rogers, az Amszterdami Egyetem munkatársa vizsgálta
ezt a jelenséget és arra az eredményre jutott, hogy teljesen
nyilvánvalóan beavatkoznak az online keresési folyamatokba. Egy
készüléken legalább meg lehet különböztetni a be- és kimeneti portokat,
de az ilyen rendszereknél ez nem lehetséges" - tette hozzá a
médiaelméleti szakember.

Becker a Google mellett az Apple-től sincs elragadtatva, mivel úgy
vélte: vannak olyan kísérletek, amiknek az a céljuk, hogy az internetet
egyfajta pay-per-view jukebox rendszerré változtassák át. Ez sok
szolgáltatónak régi álma. Egy vastag kábel a felhasználók otthonaiba,
amin a tartalmak érkezhetnek és onnan egy kábel a központokba, amin
keresztül az emberek pénze érkezhet. A szakember közölte: nem véletlen,
hogy az Apple-t már a katolikus egyházhoz hasonlítják. Ez a hasonlat
abból a szempontból mindkét szervezetre igaz, hogy senki sem tudja, hogy
mi zajlik a szép felület alatt és egy szép adománnyal mindenki
megszabadulhat a bűneitől. A probléma csak az, hogy ezek a multicégek
már eltávolodtak az eredeti elképzeléseiktől, hiszen a Google már nem
kizárólag kereső, elég csak az Earth, a Maps, a Street View vagy éppen a
Buzz szolgáltatásaira gondolni.

S eközben arról sem szabad elfeledkezni, hogy itt már nem csak az
általános információkhoz való hozzáférésekről van szó. Sokkal inkább
figyelembe kell venni a hivatali adatokhoz, a kutatási eredményekhez
vagy éppen a világ kulturális örökségéhez való hozzáféréseket is.
Biztosítani kell, hogy ezeket mindenki szabadon elérhesse és ne egyetlen
cég vagy szervezet tulajdonát képezzék, vagy az elérhetőségük ne az ő
jövőbeli kénye-kedvétől függjön.

Forrás: SG.hu